Nu stiger prisen. igen.
Derfor foreslår Alternativet:
Månedskort regionalt 400 kr.
Enkelttur nationalt 100 kr.
Gratis cykelmedtagning
Lånecykler ved stationerne
Mens priserne på offentlig transport stiger mere end omkostningerne ved at køre bil, fravælger alt for mange bussen og toget. Det skal vi ændre på! Derfor foreslår Alternativet en ny prismodel, der gør det langt billigere at rejse med offentlig transport.
Samtidig skal vi investere i bedre offentlig transport med hyppigere afgange, så det bliver et attraktivt alternativ til bilen.
Vi foreslår en simpel prisstruktur, der gør det nemt og tilgængeligt for alle, uanset hvor de bor eller hvor langt, de skal rejse.
Alternativet tror på en fremtid, hvor offentlig transport er både billigere og bedre – fordi det giver flere passagerer, renere luft og en grønnere fremtid for os alle.
Det er tid til at sænke priserne, inden de kører helt af sporet!
Gør Kollektiv Transport Billigere og Bedre
For Klimaet, Samfundet og Mobiliteten
Offentlig transport skal være det oplagte valg for alle. Men lige nu stiger priserne, og alt for mange vælger bilen i stedet. Det er dyrt for både klimaet og samfundet. Alternativet vil ændre det – for en grønnere, billigere og mere retfærdig fremtid.
Hvorfor billigere kollektiv transport?
Priserne på offentlig transport er blevet for høje, og det skubber folk væk fra busser og tog. Både Dansk Industri og Greenpeace er enige: Vi har brug for handling!
Vidste du, at en togbillet fra Aarhus til København med rejsekort koster 447 kr. uden pladsbillet.
Alternativet foreslår en simpel og billig prisstruktur:
✅ Regionalt månedskort til 400 kr.
✅ National enkeltbillet til 100 kr.
Dette vil gavne klimaet, øge mobiliteten og mindske trængslen på vejene.
Invester i offentlig transport, ikke motorveje
Regeringen har afsat 63,8 mia. kr. til motorveje og vejprojekter i Infrastrukturplan 2035. Men hvorfor prioritere biler og motorveje, når vi kan investere i en grønnere fremtid med offentlig transport?
Alternativet mener, at vi skal omdirigere disse midler til at:
✅ Forbedre den kollektive transport med flere afgange og bedre forbindelser.
✅ Sænke priserne på billetter.
✅ Reducere CO2-udledningen og skabe renere luft.
En Grøn Omstilling af Transportsektoren
Billigere billetter er kun første skridt. Vi skal også tænke grønnere:
Sådan gør vi:
✅ Flere afgange og kortere rejsetider.
✅ Supercykelstier og gratis cykelmedtagning i offentlig transport.
✅ Stands klimaskadelige motorvejsprojekter.
✅ Byplanlægning med fokus på 15-minutters byer, hvor alt er inden for cykelafstand.
Problemer med privatbilisme
Privatbilisme er dyrt og skadeligt for klimaet og samfundet:
❌ CO2-udledning: Biler står for 10% af Danmarks samlede udledning.
❌ Mikroplast: Dækafslid skaber ca. 2 ton mikroplast pr. km motorvej om året.
❌ Køer: Danskere sad i kø i 80 millioner timer i 2022 – et samfundstab på 31 mia. kr.
❌ Trafikulykker: I 2019 var der 2050 personskader hvor biler var involveret iflg. landspatientregisteret.
❌ Pladsmangel: Parkering optager store arealer i vores byer.
Offentlig transport er for alle. Bilen er kun for dem, der har råd, mentalt kan føre den, og fysisk er i stand til det.
Hvordan gør vi kollektiv transport bedre?
For at gøre offentlig transport til det oplagte valg foreslår vi:
✅ Bedre Rejsetidsgaranti og automatisk kompensation ved forsinkede afgange
✅ Bedre og tryggere stationer med kortere afstande, ramper, bedre belysning og flere siddepladser
✅ Integration af cykeltransport: Lej en cykel direkte med dit rejsekort.
✅ Gratis cykelmedtagning over hele landet i både bus og tog.
✅ Flere busbaner og handicapvenlige busser.
✅ Enkle og gennemskuelige priser.
Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)
Hvad betyder et regionalt månedskort?
Et regionalt månedskort til 400 kr. dækker rejser inden for én specifik region. Hvis du rejser på tværs af regioner, skal du købe en ekstra billet.
Koster en national enkeltbillet virkelig kun 100 kr.?
Ja, uanset om du rejser fra Helsingør til Aalborg eller fra Odense til Holte, er prisen altid max 100 kr. Vi ønsker en simpel prisstruktur, som alle kan forstå.
Hvordan finansieres billigere kollektiv transport?
Finansieringen er under udarbejdelse. En mulighed er at afskaffe befordringsfradraget, da billig offentlig transport gør dette overflødigt og samtidig flytte endnu flere over i den offentlige transport. Vi foreslår også at omdirigere midler fra de 63,8 mia. kr., der er øremærket til vejprojekter, over til den kollektive transport.
Læs også:
Grøn transport skal være det lette valg – billigere, hurtigere også på to hjul
Billigere kollektiv transport kan selvfølgelig ikke stå alene. I Alternativet mener vi grundlæggende, at vores måde at transportere os på skal være langt grønnere og mere fremtidssikret.
Det kræver en markant udbygning af den kollektive transport med flere afgange, kortere rejsetider og bedre forbindelser. Samtidig skal vi gøre det nemmere og mere attraktivt at vælge cyklen – både i hverdagen og på de længere stræk. Derfor foreslår vi supercykelstier i hele landet og et cykelfradrag, som kan give Danmark førertrøjen tilbage på cykelområdet.
Du kan læse mere om vores cykeludspil her:
Danmark tilbage i den gule førertrøje.

Bliv medlem af Alternativet
Sammen skaber vi en grønnere fremtid
Vil du være med til at skabe en mere bæredygtig og demokratisk verden?
Som medlem af Alternativet bliver du en del af et fællesskab, der arbejder for modige, grønne visioner og nytænkende løsninger. Du får mulighed for at præge vores politik, deltage i lokale aktiviteter og støtte bevægelsen for en bedre fremtid – både lokalt og globalt.
Bliv medlem her – Vi har brug for dig!
Stil op og gør en forskel
Bliv kandidat for Alternativet
Er du klar til at tage skridtet og kæmpe for en grønnere og mere retfærdig fremtid?
Som kandidat for Alternativet får du mulighed for at stå i spidsen for de ændringer, du brænder for. Vi søger modige og engagerede personer, der vil gøre en reel forskel i samfundet – lokalt eller regionalt.
Læs mere og stil op her – Din tid er nu!